onsdag 24 februari 2010

Var ligger Kolbäck

När man blev bilburen och kunde ta sig lite längre än till Strömsholm för att idka campingliv så var vi ett gäng grabbar som år efter år for ner till Öland och blev nekade att checka in på campingplats efter campingplats tills vi kom upp till Lundegårds Camping norr om Köpingsvik. Det var samma visa varje år, tills vi kom på att man kunde ta med sig tjejer.

Väl utanför kommungränsen var Kolbäck inte lika känt, men att svara Västerås på frågan var man kom ifrån fanns inte på kartan. Följdfrågan blev för det mesta "Var ligger det?" och en ganska väl använt svar på den frågan var "Mitt mellan Munktorp och Åskebro", mest för att få se den förvirrade min som alltid uppstod.

Döm om min förvåning när jag drog till med det svaret en gång och fick en mer igenkännande blick följt av "Jasså där" Snubben hade tydligen någon kusin från Munktorp.

Ett annat bra svar som jag brukar använda än idag om andan faller på och läget känns rätt är "Utanför Malmö"
Det svaret brukar oftast följas av "Det hörs inte" (på dialekten) varvid jag brukar svara att det beror nog på att Kolbäck ligger över 50 mil utanför Malmö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar