torsdag 25 februari 2010

Att dra en pizza hos Ratko

Inget var sig likt i byn efter att Ratko öppnade sin pizzeria i Herrevadskolans gamla bespisning 1985. Bobbys Pizzeria & Restaurang blev snabbt en institution i Kolbäck och sanningen att säga är att jag fortfarande mäter alla pizzor efter meny som fanns där. Jag kan fortfarande minnas smaken.

Eftersom nästan alla företagare på orten kom dit för att luncha så kände Ratko alla. När jag sommarjobbade hos farsan åt vi alltid på Bobbys och det är nu uppenbart vilken betydelse ett matställe har för näringslivet. Jag vet inte om Gästis funkar lika bra i det avseendet men ser man på företagsklimatet i Kolbäck idag så tror jag inte det.

På Bobbys lärde Limpan mig vad termen ”lättspytt” betyder i matlagningssammanhang. Det är en maträtt man kan äta med endast gaffel och inte behöver skära med kniv. Rätten får inte ta mer än två minuter att äta. Då är den per definition ”lättspydd”. Rörmokare… man måste älska dom.

När man fick moped åkte man till Bobbys på kvällstid och spelade flipper och arkadspel. Det förekom nu legendariska bataljer mellan traktens ungdomar. Jag tror inte Ratko sålde så många pizzor till oss på kvällstid men han verkade mest glad över att ha oss där och snacka skit med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar