onsdag 4 januari 2012

Linnéa Bio - Vila i frid


Under hela mitt unga 80-tal så gick jag på bio i Kolbäck. Alla gick på bio. Onsdag eller söndag. Vi köpte godis i den snygga disken med Fazer-skylt från 50-talet och satt i salongens obekväma stolar.

Vi såg filmer som Ghostbusters, Top Gun, Cocktail, Snuten i Hollywood, Den blå lagunen, Rambo, Rocky och jag vet inte hur många andra idag klassiska 80-talsrullar. Och när skärpan försvann skrek alla på Bosse som fixade till det.

Vid årsskiftet 2011/2012 lades Linnéabiografen ner. Inte för att det saknades besökare utan för att det inte söktes bidrag från staten och EU för att digitalisera den.

(Behöver jag tillägga att den mycket fulare Sagabiografen i Hallstahammar fick alla digitaliseringsbidragspengar?)

Tragiskt.

1 kommentar:

  1. Jag har bara haft äran att se den utifrån, men visst vidrörde den nåt i mitt hjärta.../Anneli

    SvaraRadera