fredag 2 april 2010

Vårfloden 1977

Idag var jag ute på en liten biltur och åkte förbi Strömsholms slott och Ladugårdssjön där vattnet så sakta stiger.

Efter denna vargavinter kan man undra om vårfloden kan komma upp i samma storlek som 1977?

Jag var sex år gammal och gick på Smultronets lekskola då, så minnet är inte jättedetaljerat. Men jag minns attvägen in till slottet från 252:an helt översvämmad och att myren och åkrarna mellan kyrkbyn och Mölntorp var som en stor sjö.

Jag minns också att den nya vägbron över ån byggdes när jag gick på lekis, så frågan är om den var färdigbyggd, eller om bygget blev försenat av den kraftiga vårfloden?

Idag var jag hemma och rotade i min fars gamla svartvita bildarkiv efter bilder från när vattnet stod som högst men utan resultat.

Finns det någon som sitter och ruvar på några översvämmningsbilder från 1977?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar